10 pravidel zdravého stravování

05.05.2021

Zdravé stravování začíná znalostí základních principů výživy. Jejich dodržování je již 50 % úspěchu. Zbytek závisí na výběru stravy, která odpovídá potřebám našeho těla.

zdravé stravování
zdravé stravování

1. Jezte 4-5 jídel denně

Doporučuje se jíst 4-5 jídel denně, která obsahují výživné a málo zpracované produkty. Důležité je také jíst je pravidelně. Tělo je zvyklé přijímat pravidelná středně energetická jídla. Příliš mnoho kalorií dodaných najednou může způsobit zpomalení metabolismu a plýtvání příliš velkým množstvím energie v poměru k vynaloženému úsilí.

2. důkladně žvýkejte jídlo

První fáze trávení probíhá v ústech. Čím více je potrava slinami rozmělněna a rozložena, tím snadněji a rychleji je v žaludku strávena. Například kousek masa by se měl před spolknutím asi 30krát rozžvýkat.

3. pijte tekutiny půl hodiny před jídlem nebo 2 hodiny po něm.

Tekutiny vypité během jídla brání trávení žaludečních šťáv. Navíc vedou k plynatosti a zácpě. Proto byste se měli napít půl hodiny před jídlem, abyste doplnili tekutiny na dobu, kdy jste se najedli, nebo 2 hodiny po jídle.

4. konzumujte nezpracované produkty

Nejlepším zdrojem vitaminů, minerálních solí a vlákniny je ovoce a zelenina. Každý den byste měli sníst přibližně 5 porcí zeleniny nebo ovoce. Nenasycené mastné kyseliny by měly být také nezbytným doplňkem jídla. Proto se vyplatí zpestřit si jídelníček oleji lisovanými za studena: lněným, sójovým nebo řepkovým, z vlašských ořechů, pšeničných klíčků, slunečnicovým, dýňovým, sezamovým a z ryb mořského původu. 5. Vhodná je i dieta s oleji, které se lisují za studena.

5. snězte poslední jídlo nejpozději 2 hodiny před spaním.

Bezprostředně po jídle trávicí trakt pracuje velmi intenzivně, což může ztížit usínání. Večeře by se proto měla plánovat nejpozději 2 hodiny před spaním.

6. vypijte alespoň 2 litry vody denně.

Nejlepší je přijímat tekutiny ve formě vody. Je zcela bez kalorií, a proto je ideální pro nízkotučnou dietu. Nejlepší je nesycená pramenitá voda. Sycená voda povzbuzuje chuť k jídlu a ve velkém množství může způsobit nadýmání.

7. omezit konzumaci kávy a čaje

Přijatelné množství vypité kávy a čaje jsou dvě sklenice denně. Toto množství je zdraví prospěšné, zejména zelený čaj, který čistí krev, posiluje zuby, snižuje krevní tlak a hladinu špatného cholesterolu. Černé čaje se kvůli obsahu tříslovin doporučují méně. 

8. Vyhněte se příjmu soli

Neměli byste konzumovat více než 7-8 gramů soli denně. Vyšší množství může vést k mnoha onemocněním, jako je hypertenze a mrtvice. Omezte proto konzumaci výrobků, jako jsou smetanové sýry, masové a rybí konzervy, uzené ryby, uzeniny, polévky v prášku a rychlé občerstvení. Bazalka, tymián, estragon a zázvor mohou při vaření nahradit sůl.

9. omezte příjem cukru

Cukr je rafinovaný produkt, který je zcela zbaven vitaminů, minerálních solí a rostlinných hormonů. Při výrobě cukru se často používá bělení chloridem vápenatým, který je jedem. Zkuste nahradit cukr přírodním medem.

10. konzumujte alkohol s mírou

Alkohol by se měl konzumovat při zvláštních příležitostech a s mírou. Nadměrné množství alkoholu způsobuje cirhózu jater, zánět slinivky břišní, poškození mozku a srdce.

Nejnovější články pro rodinu

Přečtěte si, co je nového

Některé mušle jsou na povrchu hladké a lesklé, zářící barvou, jiné jsou drsné, hrubé... Ale pod pancířem jsou všechny mušle křehké.

Srbsko daruje České republice 100 000 dávek nové vakcíny proti COVID-19 od společností Pfizer a BioNTech. Český premiér Andrej Babiš to označil za neuvěřitelný dar a srbský prezident Aleksandar Vučič odpověděl, že chtějí pomoci bratrskému českému národu.

Dnes je stále více mladých talentů nebo géniů, kteří dosáhli sotva šesti let. Někteří studují chemii, matematiku nebo fyziku už před desátým rokem, o některých se ví, že jsou skvělými hudebníky už v pěti letech, jiní jsou zázrační sportovci, další výtvarníci... Zkrátka, malých zázraků je stále více.