10 pravidel zdravého stravování

05.05.2021

Zdravé stravování začíná znalostí základních principů výživy. Jejich dodržování je již 50 % úspěchu. Zbytek závisí na výběru stravy, která odpovídá potřebám našeho těla.

zdravé stravování
zdravé stravování

1. Jezte 4-5 jídel denně

Doporučuje se jíst 4-5 jídel denně, která obsahují výživné a málo zpracované produkty. Důležité je také jíst je pravidelně. Tělo je zvyklé přijímat pravidelná středně energetická jídla. Příliš mnoho kalorií dodaných najednou může způsobit zpomalení metabolismu a plýtvání příliš velkým množstvím energie v poměru k vynaloženému úsilí.

2. důkladně žvýkejte jídlo

První fáze trávení probíhá v ústech. Čím více je potrava slinami rozmělněna a rozložena, tím snadněji a rychleji je v žaludku strávena. Například kousek masa by se měl před spolknutím asi 30krát rozžvýkat.

3. pijte tekutiny půl hodiny před jídlem nebo 2 hodiny po něm.

Tekutiny vypité během jídla brání trávení žaludečních šťáv. Navíc vedou k plynatosti a zácpě. Proto byste se měli napít půl hodiny před jídlem, abyste doplnili tekutiny na dobu, kdy jste se najedli, nebo 2 hodiny po jídle.

4. konzumujte nezpracované produkty

Nejlepším zdrojem vitaminů, minerálních solí a vlákniny je ovoce a zelenina. Každý den byste měli sníst přibližně 5 porcí zeleniny nebo ovoce. Nenasycené mastné kyseliny by měly být také nezbytným doplňkem jídla. Proto se vyplatí zpestřit si jídelníček oleji lisovanými za studena: lněným, sójovým nebo řepkovým, z vlašských ořechů, pšeničných klíčků, slunečnicovým, dýňovým, sezamovým a z ryb mořského původu. 5. Vhodná je i dieta s oleji, které se lisují za studena.

5. snězte poslední jídlo nejpozději 2 hodiny před spaním.

Bezprostředně po jídle trávicí trakt pracuje velmi intenzivně, což může ztížit usínání. Večeře by se proto měla plánovat nejpozději 2 hodiny před spaním.

6. vypijte alespoň 2 litry vody denně.

Nejlepší je přijímat tekutiny ve formě vody. Je zcela bez kalorií, a proto je ideální pro nízkotučnou dietu. Nejlepší je nesycená pramenitá voda. Sycená voda povzbuzuje chuť k jídlu a ve velkém množství může způsobit nadýmání.

7. omezit konzumaci kávy a čaje

Přijatelné množství vypité kávy a čaje jsou dvě sklenice denně. Toto množství je zdraví prospěšné, zejména zelený čaj, který čistí krev, posiluje zuby, snižuje krevní tlak a hladinu špatného cholesterolu. Černé čaje se kvůli obsahu tříslovin doporučují méně. 

8. Vyhněte se příjmu soli

Neměli byste konzumovat více než 7-8 gramů soli denně. Vyšší množství může vést k mnoha onemocněním, jako je hypertenze a mrtvice. Omezte proto konzumaci výrobků, jako jsou smetanové sýry, masové a rybí konzervy, uzené ryby, uzeniny, polévky v prášku a rychlé občerstvení. Bazalka, tymián, estragon a zázvor mohou při vaření nahradit sůl.

9. omezte příjem cukru

Cukr je rafinovaný produkt, který je zcela zbaven vitaminů, minerálních solí a rostlinných hormonů. Při výrobě cukru se často používá bělení chloridem vápenatým, který je jedem. Zkuste nahradit cukr přírodním medem.

10. konzumujte alkohol s mírou

Alkohol by se měl konzumovat při zvláštních příležitostech a s mírou. Nadměrné množství alkoholu způsobuje cirhózu jater, zánět slinivky břišní, poškození mozku a srdce.

Nejnovější články pro rodinu

Přečtěte si, co je nového

Prostředí pro učení ve škole a doma je zásadním aspektem vývoje dítěte. Podpůrné prostředí od útlého věku je proto klíčem k velmi úspěšnému učení. Co je to ale přesně učební prostředí?